Esther Werkt
estherwerkt online Twitter Facebook LinkedIn Pinterest WeTransfer Skype
gevels
opvallen
opening webshop
webshop
motto
4 jaar
hohoho!
FOTY awards
pop-up store
Gewoon Single
meet the team
The Boss
een jaar later...
Like je wijk
de reclameschilder
ruiken aan drukwerk
urenregistratie
correctietekens
zichtbaarheid 2
find your voice
meneer stam 2
meneer stam
hoezo roze wolk?!
met hart & ziel
3 jaar
creative cloud?
het natuurhistorisch
klantropologie
happy 2013
interview
sabewa zeeland
zij in zaken
logo stedelijk 3
de rijksmuseum
make good art
nieuwe naam
maritiem museum
musea
winkelcommunicatie
londen 96-97
4 uur
zichtbaarheid
logo stedelijk 2
nieuwe opzet
logo stedelijk
twitterpagina
fijne pasen
pinterest
huisstijl more4
room wint
portfolio
blog
over mij
nieuws
contact
dinsdag 6 mei 2014

Gevels, wat kan je ermee?

En dan denk ik direct: benutten! Benut je gevel voor je boodschap; zorg dat men ziet dat je open bent, dat men welkom is. Kijk eens goed naar het pand waar je winkel of bedrijf in is gevestigd, neem alle details tot je en maak dan een plan. Denk na over wat je wilt communiceren op je pand en hoe dat past binnen de huisstijl; hoe spreek jij je doelgroep aan?

Maak van de gevel jouw visitekaartje. En met de gevel bedoel ik niet alleen de lichtbak boven de deur, nee, je kan de hele gevel benutten. Het lijkt mij bijna overbodig om te zeggen, maar toch vind ik het belangrijk om te noemen: zorg dat het netjes is, zonder kapotte of beschadigde items. Zet een duidelijke boodschap (ook 's avonds) op de gevel, plaats een bord buiten, zorg voor genoeg licht binnen, misschien nog een mooi zonnescherm; en voila: een winkel die uitnodigt. Je kunt zelfs zover gaan dat ook als je winkel gesloten is, er nog een boodschap op staat, zoals in bovenstaand voorbeeld van GROOS in Rotterdam. Hoe leuk!

Alleen, zet er niet teveel op, men heeft maar een paar seconden om een boodschap tot zich te nemen, houd het dus kort! Waar het mij om gaat, is dat er (net als bij alle communicatie-uitingen) aandacht aan wordt besteed. Maak gebruik van het pand om je onderneming te showen. Ik heb vorig jaar in mijn eigen blog geschreven over een bakker die zijn winkel liet versloffen (lees een concept van 30 jaar oud had...). Als je langsliep wist je niet dat de winkel open was: de deur was altijd dicht, het bord aan de gevel was verlept, binnen was het donker, er hing geen vlag uit en er stond niet eens een bord buiten... Tja, hoe moeten voorbijgangers dan weten dat jij heerlijk brood hebt? En weet je, het zijn ook nog eens allemaal items dus die je heel makkelijk aan kunt pakken. En die bakker, die is sinds een paar weken gesloten...

Tot slot
Wil je van jouw gevel een pareltje maken? Neem eventueel iemand in de arm die er verstand van heeft. Iemand die, met misschien maar een paar leuke en verassende aanpassingen, een prachtige gevel voor je winkel of bedrijf realiseert. En vergeet niet dat er na de gevel een hele winkel is waar jouw klant meteen het gevoel moet hebben dat hij of zij op de juiste plek is, en dat vergt ook aandacht. Maar dat is weer een heel ander verhaal ;-)

Handige links:
Meer voorbeelden van winkelgevels vind je hier
.
De foto van GROOS is van mamamarketing
De maker van de signing bij GROOS is Bruce TMC

Heb je voor mij goede voorbeelden van hoe het wel of juist niet moet, stuur mij de link, dan zet ik ze in de verzameling op Pinterest!

Dit blog is eerder gepubliceerd voor
VakPracht.

Laat gerust een reactie of tip achter, dat wordt zeer gewaardeerd!

Laat een berichtje achter
 naam
 emailadres
 website
 spamcode
 Email mij als er een nieuwe reactie wordt geplaatst
 Email mij als er een nieuwe blog wordt geplaatst
Max de Mooij Sr. 06-05-2014 | 23.28 uur
Mooie blog Esther! Geweldig idee om je gevel te benutten. Helaas woon en werk in een gemeente waar reclamebelasting wordt geheven per vierkante centimeter. De grootste modekoning met een miljoenenomzet hartje dorp en 120 m2 advertentieoppervlak betaalt het maximum van 800 Euro. Van heinde en verre uit de regio komen klanten bij deze zaak hun outfit kopen. Ik betaal voor een A4 formaat bordje als trainer / coach, die via mond tot mond reclame klanten krijgt, op mijn kantoor aan huis in een buitenwijk al 180 Euro. Kleine ondernemers in ons dorp verwijderen dus nu daarom hun bedrijfsgegevens van de muur. Reclamebelasting wordt gebruikt om promotionele activiteiten te organiseren voor de middenstand, maar dat zijn nou net weer de grotere winkels in het centrum die ervan profiteren... Jammer dat gemeentelijke overheden zich menen te moeten bemoeien met dingen waar ze geen verstand van hebben. Ik heb dus nu zo'n 32 meter gevel waar ik niks mee doe qua promotie... Heb vorig jaar een 6 meter lang spandoek moeten verwijderen van mijn eigen grond omdat ik er geen vergunning voor had... Welkom in het leukste dorp van Overijssel: Borne! Klopt verder wel hoor, maar voor kleine ondernemers valt er nog veel te verbeteren!