Esther Werkt
estherwerkt online Twitter Facebook LinkedIn Pinterest WeTransfer Skype
opvallen
opening webshop
webshop
motto
4 jaar
hohoho!
FOTY awards
pop-up store
Gewoon Single
meet the team
The Boss
een jaar later...
Like je wijk
de reclameschilder
ruiken aan drukwerk
urenregistratie
correctietekens
zichtbaarheid 2
find your voice
meneer stam 2
meneer stam
hoezo roze wolk?!
met hart & ziel
3 jaar
creative cloud?
het natuurhistorisch
klantropologie
happy 2013
interview
sabewa zeeland
zij in zaken
logo stedelijk 3
de rijksmuseum
make good art
nieuwe naam
maritiem museum
musea
winkelcommunicatie
londen 96-97
4 uur
zichtbaarheid
logo stedelijk 2
nieuwe opzet
logo stedelijk
twitterpagina
fijne pasen
pinterest
huisstijl more4
room wint
portfolio
blog
over mij
nieuws
contact
dinsdag 11 maart 2014

Visitekaartjes, hoe val je op?

Als je begint met een bedrijf, is een van de eerste dingen die je nodig hebt een visitekaartje. Deze geef je namelijk aan mensen waarvoor het interessant is dat ze je gegevens hebben. Maar hoe val je nou op een positieve manier op?

Laat ik meteen bij het belangrijkste beginnen: zorg dat het een verzorgd kaartje is, dat je ziet dat er aandacht aan besteed is. Een verfrommeld kaartje met achterhaalde (doorgekraste) gegevens laat indirect zien dat je de andere persoon niet serieus neemt. Maak er tijd voor, investeer in een logo, maak budget vrij voor het drukwerk en de vormgeving, en maak jouw visitekaartje een echt visitekaartje.

1. Wat zet je erop?
In ieder geval niet teveel, maar zeker: een logo, een naam, telefoonnummer(s), email-adres, website (echt, ik heb ze gezien die het vergeten zijn!) en eventueel adres- en SocialMedia-gegevens.

2. Duidelijke informatie
Een van de dingen die je van een kaartje moet kunnen afleiden is wat voor soort bedrijf het is of wat voor dienst iemand levert, zet dat er ook bij als het verder nergens uit blijkt. De leesbaarheid is ook iets waar je goed op moet letten, kleine letters kunnen misschien wel mooi zijn, maar leest het ook prettig?

3. Uitstraling
Zorg dat het kaartje bij je past, het is immers jouw kaartje / jouw bedrijf. Je kunt uiteraard opvallen door het grafisch ontwerp, je kunt ook kijken naar de gebruikte materialen. Bijvoorbeeld door een papiersoort te kiezen die afwijkt van het doorsnee, een andere vorm, of een ander formaat dan 55×85 mm. Ik zou bij het laatste niet teveel afwijken, het moet wel handig blijven om het ergens in te kunnen stoppen. De afwerking is ook een extra-tje, een stevig kaartje met een laminaat of spot uv geeft weer een hele andere uitstraling dan een DIY kaartje. Hier vind je nog meer leuke opvallende visitekaartjes. 

Zelf ben ik dol op kaartjes met een grapje erin verwerkt, zoals bovenstaande van Erwin Pols van Mwah, tekstuele verwenners. Het kaartje is verzorgd, heeft een goed logo én een goede tekst.

Tot slot
Echt gebeurd: tijdens een OpenCoffee kwam er een gehaaste man naar mij toe die meteen begon met het uitdelen van zijn visitekaartje, zonder zich aan mij voor te stellen. Vreemd toch? Voor mij heeft zo’n kaartje dan absoluut geen waarde. Geef het visitekaartje op een gepast moment. Hieronder legt Ivan Walsh uit dat het essentieel is dat jijzelf je kaartje op waarde schat en leert selectief te zijn met uitdelen. 
Krijg je een kaartje, zorg dan dat je de gegevens verwerkt, en stuur een uitnodiging vanuit LinkedIn en volg waar mogelijk andere sociale media.





Dit blog is eerder gepubliceerd voor
VakPracht.

Laat gerust een reactie of tip achter, dat wordt zeer gewaardeerd!

Laat een berichtje achter
 naam
 emailadres
 website
 spamcode
 Email mij als er een nieuwe reactie wordt geplaatst
 Email mij als er een nieuwe blog wordt geplaatst
Peter 11-03-2014 | 09.55 uur
Ik leerde al snel (maar net te laat haha) hoe een visitekaartje beoordeeld wordt. Met dank aan een grafisch ontwerper die geen blad voor de mond neemt. Maar... de manier waarop het gegeven wordt, is nog veel belangrijker, goed dat je die ook aankaart :-)