Benut de gevel van je (winkel)pand om op te vallen

Heb je een gevel? Benut deze dan! Zorg dat men ziet dat je open bent en dat men welkom is. Kijk eens goed naar het pand waar je winkel of bedrijf in is gevestigd, neem alle details tot je en maak dan een plan. Denk na over wat je wilt communiceren op je pand en hoe dat past binnen de huisstijl; hoe spreek jij je doelgroep aan?

Maak van de gevel een visitekaartje. En met de gevel bedoel ik niet alleen de lichtbak boven de deur. Nee, je kunt de gehele gevel benutten. Het lijkt mij bijna overbodig om te zeggen, maar toch vind ik het belangrijk om te noemen:

  • zorg dat het netjes is, zonder kapotte of beschadigde items
  • Zet een duidelijke boodschap (ook ’s avonds) op de gevel
  • plaats een bord buiten
  • zorg voor genoeg licht binnen, misschien nog een mooi zonnescherm;

En voila: een winkel dat uitnodigend genoeg is om eens een kijkje te nemen binnen! Je kunt zelfs zover gaan dat ook als je winkel gesloten is, er nog een boodschap op staat, zoals in bovenstaand voorbeeld van GROOS in Rotterdam. Hoe leuk!

Uitstraling, uitstraling, uitstraling

Alleen, zet er niet teveel op, men heeft maar een paar seconden om een boodschap tot zich te nemen, houd het dus kort. Waar het mij om gaat, is dat er (net als bij alle communicatie-uitingen) aandacht aan wordt besteed. Maak gebruik van het pand om een prettig gevoel te creëren.

In mijn vroegere buurt was er een bakker die zijn winkel liet versloffen (lees een concept van 30 jaar oud had…). Als je langsliep wist je niet dat de winkel open was: de deur was altijd dicht, het bord aan de gevel was verlept, binnen was het donker, er hing geen vlag uit en er stond niet eens een bord buiten… Tja, hoe moeten voorbijgangers dan weten dat jij heerlijk brood hebt? En weet je, het zijn ook nog eens allemaal items dus die je heel makkelijk aan kunt pakken.

Tot slot

Wil je van jouw gevel een pareltje maken? Neem eventueel iemand in de arm die er verstand van heeft. Iemand die, met misschien maar een paar leuke en verassende aanpassingen, een prachtige gevel voor je winkel of bedrijf realiseert. En vergeet niet dat er na de gevel een hele winkel is waar jouw klant meteen het gevoel moet hebben dat hij of zij op de juiste plek is, en dat vergt ook aandacht.

Handige links

Meer voorbeelden van winkelgevels vind je hier.
De foto van GROOS is van webvedettes
De maker van de signing bij GROOS is Bruce TMC

Heb je voor mij goede voorbeelden van hoe het wel of juist niet moet, stuur mij de link, dan zet ik ze in de verzameling op Pinterest!

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Ik hou je op de hoogte als er nieuwe projecten zijn afgerond of als ik een blog heb geschreven dat de moeite waard is om te delen. 

Ja leuk! Je bent nu ingeschreven voor de nieuwsbrief :-D